XxYanonomowa skrzynka
      boton azul      logo 2019 kolor Copy fundacja mikolaja

środa, 11 wrzesień 2019 03:56

Kolejna edycja projektu polsko-gruzińskiej wymiany młodzieży

Napisał
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Za nami pierwszy etap realizacji projektu „Gruzińska wymiana młodzieży kluczem do przyjaźni narodów, poszerzenia wiedzy historycznej, kształtowania postaw patriotycznych i budowania postaw tolerancyjnych”, sfinansowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach konkursu „Międzynarodowa wymiana młodzieży”

W dniach 03.09.2019 r. - 12.09.2019 r. gmina Ciechanowiec gościła 24-osobową grupę gruzińskich uczniów wraz z opiekunami ze szkoły w Khashuri. Warsztaty i spotkania odbywały się  w Szkole Podstawowej oraz ZSOiZ w Ciechanowcu.

W Polsce grupy projektowe z obu krajów brały udział w warsztatach fotograficzno-filmowych, kulinarnych, informatycznych, muzyczno-tanecznych oraz sportowych. W ramach zaplanowanych działań projektowych odbyły się też wyjazdy edukacyjne: wycieczka do Treblinki, wyjazd do Warszawy, oraz 4-dniowa wycieczka na Lubelszczyznę. Ważnymi momentami były także uroczyste akademie i spotkania rozpoczynające oraz podsumowujące wizytę grupy gruzińskiej w Polsce.

Pragniemy zaprezentować Państwu relację samych uczniów z działań projektowych w Polsce.

Dzień 1. i 2.  - 3 i 4 września

Na ten dzień wszyscy czekali. Dla wielu z nas projekt był pierwszą okazją do poznania osoby z zagranicy, a na pewno dla większości do goszczenia kogoś takiego w domu. Wieczorem, gdy już czekaliśmy na spóźniającą się z powodu długiej odprawy grupę gruzińską, rozmawialiśmy o zwyczajach panujących w Gruzji, aby każdy mógł jak najlepiej przyjąć naszych przyjaciół. Po wstępnym powitaniu, każdy z nas został zapoznany ze swoim gościem i już pod opieką rodzin udaliśmy się na nocleg. W domach po raz pierwszy zaprezentowaliśmy polską kuchnię, która, mamy nadzieję, smakowała naszym gościom. Rano, po upragnionym odpoczynku spotkaliśmy się w szkole, gdzie przedstawiliśmy uczniom, nauczycielom i wychowawcom naszej placówki grupę projektową na czele z nauczycielkami: Eleną Chalatashvili, Teą Revazishvili, Larisą Avakyan i Mariną Gorgadze. W powitaniu uczestniczyli szanowni goście: Starosta Powiatu Wysokomazowieckiego  Pan Bogdan Zieliński, Burmistrz Ciechanowca  Pan Eugeniusz Święcki, Pani Elena Chalatashvili - przedstawicielka strony gruzińskiej, oraz Dyrektor ZSOiZ w Ciechanowcu Pan Łukasz Godlewski. Po oficjalnych słowach powitania i krótkich wystąpieniach gości i gospodarzy  przyszedł czas na część artystyczną. Uczniowie naszych klas wojskowych zaprezentowali pokaz musztry paradnej, a chór szkolny wykonał kilka żywiołowych utworów muzycznych. Oba występy bardzo podobały się naszym gościom. Po oficjalnym powitaniu udaliśmy  się na spacer ulicami naszego miasta, a naszym celem było Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu. Tam odbyliśmy bardzo ciekawą lekcję muzealną, gdyż zwiedzając, poznawaliśmy jednocześnie życie Polaków w różnych okresach naszej narodowej historii. Po opuszczeniu gościnnych progów muzeum i smacznym obiedzie pojechaliśmy do hodowli alpak w Bujence, gdzie mogliśmy nakarmić te wyjątkowo przyjazne zwierzęta i się z nimi pobawić. To był ostatni punkt, tego bardzo bogatego w aktywności projektowe dnia.

Dzień 3.  - 5 września

Tego dnia musieliśmy wstać o świcie, gdyż czekała nas długa podróż do Warszawy. Pierwszym naszym celem była wizyta w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej. Przemiła pani przewodnik oprowadziła nas po budynku, a w Sali Posiedzeń opowiedziała o zasadach funkcjonowania polskiego parlamentu. Po opuszczeniu Sejmu udaliśmy się na warszawską starówkę, gdzie mogliśmy odwiedzić najważniejsze miejsca na historycznej mapie Warszawy. Dzięki warsztatom z przewodnikiem poznaliśmy historię Zamku Królewskiego, Syrenki, dzieje powstania warszawskiego oraz warszawskiego getta. Po bardzo ciekawym spotkaniu z historią udaliśmy się na obiad, po którym nie zabrakło czasu na odrobinę rozrywki i relaksu. Po kilku mile spędzonych godzinach ruszyliśmy w pełną ciekawych rozmów powrotną drogę do Ciechanowca.

Dzień 4. - 6 września

Kolejny dzień projektu zaczęliśmy zajęciami w naszej szkole. Uczestniczyliśmy wspólnie z naszymi kolegami z klas technikum oraz nauczycielami przedmiotów zawodowych w warsztatach z zakresu  gastronomii i fryzjerstwa. W sali gimnastycznej mogliśmy obejrzeć zarówno pokaz fryzur, a chętni mogli ułożyć podobną fryzurę samodzielnie. Odważniejsi z nas zdecydowali się nawet na strzyżenie. W klasopracowni gastronomicznej uczyliśmy się, jak przygotowywać tradycyjne dania kuchni polskiej i gruzińskiej, które potem ze smakiem zjedliśmy. Warto podkreślić, że tego, jak właściwie przygotowywać chaczapuri i khinkali,  nasi kucharze uczyli się od gruzińskich przyjaciół. Po obiedzie pojechaliśmy do Muzeum Walki i Męczeństwa w Treblince. Wszyscy z ciekawością słuchaliśmy pani przewodnik, która opowiadała o znajdującym się tutaj w czasie Drugiej Wojny Światowej niemieckim obozie zagłady. Z pewnością dla nas wszystkich ten wyjazd był czasem zadumy i zastanowienia się nad wartością ludzkiego życia. Gdy wróciliśmy do domów musieliśmy spakować się na upragniony wyjazd na Lubelszczyznę.

Dzień 5. - 7 września

‌Piąty dzień naszego projektu rozpoczął się wyjazdem na Lubelszczyznę. W autobusie świetnie się bawiliśmy słuchając pięknych, ale jakże odmiennych od naszych, gruzińskich pieśni, które na gitarze grała jedna z naszych gruzińskich przyjaciółek. Po długiej podróży odwiedziliśmy Pałac Zamoyskich w Kozłówce. Poznaliśmy tam życie arystokracji w XIX i XX wieku. Z uwagą podziwialiśmy niesamowite wnętrza i ogrody należące niegdyś do jednego z najważniejszych rodów w Polsce. Potem udaliśmy się do ośrodka  wypoczynkowego w Firleju. Po zakwaterowaniu i obiadokolacji  wzięliśmy udział w warsztatach muzycznych, na których integrowaliśmy się, śpiewając piosenki w naszych narodowych językach oraz po angielsku.

Dzień 6. - 8 września

Tego dnia Firlej przywitał nas pięknym słońcem, co w połączeniu ze znajdującym się nieopodal jeziorem zachwyciło nas wszystkich. Po śniadaniu udaliśmy się do Lublina, w którym na początku zwiedziliśmy były nazistowski obóz koncentracyjny na Majdanku. Tam obejrzeliśmy oryginalne baraki i krematoria oraz wysłuchaliśmy ciekawych opowieści przewodnika na temat funkcjonowaniu obozu. Szczególnym wydarzeniem było spotkanie z byłym więźniem, co było dla nas zarówno bardzo trudne, ale również niezwykle poruszające i  wartościowe. Następnie pojechaliśmy do centrum Lublina, aby zobaczyć piękną starówkę. Zaczęliśmy od zwiedzania zamku, a przemierzając kolejne urokliwe uliczki dotarliśmy na Plac Litewski. W wolnym czasie mogliśmy skorzystać z atrakcji odbywającego się akurat Międzynarodowego  Festiwalu Smaku. Po powrocie do ośrodka zjedliśmy obiad i udaliśmy się na ognisko, przy którym świętowaliśmy 16. urodziny koleżanki uczestniczącej w projekcie. Nie zabrakło także wspólnych tańców gruzińsko-polskich.

Dzień 7. - 9 września

Pierwszym punktem dnia był wyjazd do Kazimierza Dolnego. Po spotkaniu z przewodniczką i wysłuchaniu krótkiej opowieści o bogatej historii tego wspaniałego miasta udaliśmy się kościoła farnego św. Jana Chrzciciela i św. Bartłomieja, gdzie znajdują się jedne z najpiękniejszych organów w Polsce. Potem obejrzeliśmy zamek oraz basztę, z której rozpościerał się widok na piękną dolinę Wisły i leżące nieopodal miasto Puławy.  Weszliśmy również na Górę Trzech Krzyży. Następnym punktem tej ciekawej wycieczki była przejażdżka melexami do jednego z wielu unikatowych wąwozów lessowych. Po czasie wolnym, podczas którego mogliśmy zwiedzić pozostałe zakątki miasta, kupić pamiątki lub coś zjeść, wypłynęliśmy na rejs statkiem po Wiśle. Widok leżącego na wzgórzach miasta, wzniesionego przez Kazimierza Wielkiego, był naprawdę zachwycający. Po tylu atrakcjach zmęczeni wróciliśmy do ośrodka na małą sesję zdjęciową i późniejszy odpoczynek.

Dzień 8. - 10 września

Ten dzień spędziliśmy przede wszystkim w podróży. Jednak na początku zjedliśmy pyszne śniadanie i musieliśmy pożegnać się z ośrodkiem oraz pięknym jeziorem Firlej. Potem wsiedliśmy do autokaru i pojechaliśmy do Puław, w których naszym celem był Pałac Czartoryskich. Poznaliśmy  tam historię rodu i obejrzeliśmy wystawy pamiątek po wielu znamienitych postaciach m.in Tadeuszu Kościuszce. Po obiedzie udaliśmy się w drogę powrotną,  podczas której uczyliśmy Gruzinów śpiewać polskie piosenki ludowe. Gdy dotarliśmy do Ciechanowca już w naszych domach spędziliśmy miły wieczór razem z naszymi rodzinami i gośćmi z Gruzji. Jedni z nas uczyli się języków, a inni spacerowali, pokazując gruzińskim kolegom i koleżankom piękno naszej małej ojczyzny

Dzień 9. i 10. - 11 i 12 września

Ostatnie dni naszego projektu w Polsce spędziliśmy w Ciechanowcu. Na początku odwiedziliśmy Szkołę Podstawową im. Mikołaja Kopernika.  Po powitaniu przez Pana Burmistrza Eugeniusza Święckiego i Pana Dyrektora Krzysztofa Pełszyka udaliśmy się razem z uczniami tej placówki na jej zwiedzanie. Nasi młodsi koledzy przyjęli nas bardzo serdecznie. Poczęstowali nas m.in. nas własnymi wypiekami – pysznymi goframi. Udaliśmy się także na zajęcia sportowe. Tam podzieliliśmy się według naszych preferencji. Część z nas wybrała grę w piłkę nożną, a inni w siatkówkę czy koszykówkę. Pięknym zwieńczeniem tych zajęć był mecz piłki nożnej Polska - Gruzja, który zakończył się satysfakcjonującym dla obu stron remisem. Kolejną aktywnością była wspólna nauka tańca belgijki. Zmęczeni, ale pełni wrażeń udaliśmy się do domów, aby przygotować się do podsumowania pierwszej części projektu. Późnym popołudniem spotkaliśmy się w restauracji „Gościniec Jagoda”. Spotkanie rozpoczęło się częścią oficjalną, na której Pan Starosta Bogdan Zieliński i Pan Burmistrz Eugeniusz Święcki oraz przedstawicielka strony gruzińskiej Pani Elena Chalatashvili podziękowali za współpracę i wyrazili nadzieję na kolejne, owocne projekty. Następnie młodzież zaprezentowała wcześniej przygotowaną część artystyczną, na którą złożyły się wspólnie wykonana piosenka ,,Szła dzieweczka do laseczka” oraz taniec belgijka. Tańcami również zakończyliśmy pożegnalny wieczór, na którym świetnie się bawiliśmy. Kolejnego dnia już o 4:30 nasi goście razem z towarzyszącymi im nauczycielami wyjechali na lotnisko. Podczas pożegnań wielu z nas uroniło łzę, mimo że za tydzień znów mieliśmy się spotkać. Mamy nadzieję, że nasi przyjaciele z Gruzji czuli się u nas naprawdę dobrze i na zawsze  zapamiętają swą wizytę w kraju nad Wisłą.